✿Baca Entry Yang Lepas✿

Wednesday, August 15, 2012

Cinta Jarak Jauh Boleh Bertahan Tak?

Pernah tak anda berjauhan dengan pasangan anda dalam tempoh masa yang lama ? Agak-agak dapat tak anda semua mempertahankan hubungan cinta yang bukan di depan mata? Sebenarnya cinta jarak jauh ni memang besar dugaannya. Betul tak? Pasangan-pasangan yang pernah mengalaminya tahu macam mana peritnya rasa rindu :)



Kepercayaan dan kesetiaan kunci kebahagian bagi pasangan jarak jauh. Bila anda rasa berjauhan dari sisi pasangan sedikit sebanyak boleh menimbulkan rasa cemburu terhadap pasangan. lebih-lebih lagi pasangan anda merupakan jenis yang terbuka, mudah bergaul dan sering bertemu orang ramai. Yang penting anda kena lah berfikiran positif. Cemburu tidka bertempat dan membuta tuli hanya akan merosakkan hubungan anda. Orang kata cemburu tandanya sayang. Betul tak? Tapi jangan keterlaluan. Letakkan rasa percaya pada pasangan anda.

Komunikasi adalah sangat penting. Serius benda ni penting untuk cinta yang jarak jauh tu.  Cari masa untuk kekal berhubung. Tak kira melalui apa ca sekali pun. Zaman sekarang kan semua boleh melalui internet contohnya Skype, Ym dan sebagainya. Kegagalan untuk berkomunikasi dengan baik menyebabkan ketiadaan kesefahaman yang menjadi punca kepada kebanyakkan masalah dalam hubungan, lebih-lebih cinta jarak jauh.

Cuba untuk berjumpa. Sekerap mana pun anda bergayut, gayut kak pokok tu haa, video chat 24jam, email tak putus-putus, anda berdua masih perlu berjumpa. Kata orang, untuk mengeratkan lagi perasaan anda. Semakin lama anda tidak berjumpa pasangan anda, ia berisiko sayang itu pudar semakin tinggi. Tapi kalau boleh, bukan sebelah pihak sahaja yang cuba untuk melawat, tapi berusahalah kedua-dua pihak untuk berjumpa secara bergilir-gilir. Dan bila berkesempatan untuk berjump, hargailah sepenuhnya masa bersama kerana bukan mudah pasangan jarak jauh untuk berjumpa.

P/s : bukan mudah tau untuk pertahankan jarak jauh ni. Pendapat peribadi saya pun, memang dah 3x gagal kot pasal cinta jarak jauh. Semuanya xleh tahan je. Tu yang rasa malas je nak cari yang jauh-jauh lagi :) Tapi jodoh kan rahsia Allah.. kita tak tahu. :)

Pesanan untuk diri saya sendiri :) saya sekadar berkongsi.

credit to : http://www.ayatayatcinta.net

35 comments:

♥iylia ismail♥ said...

saya pulak..xtaw tgh bercinta ke ataupun just berkawan..jarak jauh jugak..dh dekat 3 tahun..apa2 pn berserah je..andai dia jodoh saya..alhamdulillah..kalau bukan, kena redha :D

Rosidah Binti Muhamad said...

erm..macam ne nak cakap yer..sis ni mengamalkan cinta jarak jauh. dari dulu sampai anak dah 3 nie kami masih berjauhan. jumpa pun sebulan sekali jer..

setuju Tapi jodoh kan rahsia Allah.. kita tak tahu.. redha ajer ar pada aturan nyer..semoga awak mendapat yg terbaik dear..

Zaidalifah Hussin said...

INSYAALLAH JIKA IKHLAS, SABAR DAN JUJUR ANTARA SATU DENGAN LAIN...
ORANG KATA JAUH DIMATA DEKAT DIHATI...:)

Emas Putih said...

hehehe :) untunglah :)

Emas Putih said...

hehehe :) ye ke sis ? bestnya :) btw thanks

Emas Putih said...

hehe :) thanks

eesyaLavigne said...

dah setahun Nurul tk dpt jumpa dgn si dia .. Cuma skype pengubat rindu .. Huhuhu , apakn daya :(

Emas Putih said...

hehehe sabar2 :)

insan biasa said...

memg perit..hehehe...kna byk sabar n ksfahaman prlu dijaga jgak.... :)

adibahfaizah said...

Kalau dah jodoh tak ke mana :D

Nurul Husna Mohd Hassan said...

boleh kalau ada kepercayaan :)

Azee Hana said...

saya ni ha,,memang dekat sangat la...y jauh nye bile cuti semester je..waktu tu baru la,,aduiiiiiiiii...rindu serindu rindunya..hehikkk

shidaR said...

jeng..jeng..heheee..nk komen ckit lah, cinta jarak jauh ni xsalah tau yg salah tu psgn tu sndri..yg jadi gagal bkn sbb percintaan tu tp dsbbkn keutuhan hbgan yg kita semai kurg sempurna..mcm shida sndri pgalaman bcinta semua jarak jauh semua terkandas..lastly dari pgalaman dulu2 cuba perbaiki..alhmdllah cinta skg baru 2tahun ni dr cinta jarak jauh juga hampir bertahan dan so far ok xde mslah :)insyallah nk semai cinta ni dgn ikatan yg lebih rasmi dan sah insyallah :)
mmg kne bjumpa walau xskerap mana..at least jumpalah sekali pun dlm sebuln :)
yg penting sama2 setia dan saling percaya semuanya bjln dgn lncar dan sempurna :)

Ismi Iman said...

meme iman xnafikan tapi agama dan batsan mebuat kami lebih kuat
hanya bergantung pada allah jika rindu kami mengadu pada nya dan sampaikan rindu 2
tapi hanya kerana DIA

QasehSuci said...

jodoh Qaseh hasil dair cinta jarak jauh...heheh

~Eizny Ejan~ said...

2 thn bercnta dan 2 thn jgak la x berjmpe2 sms,cll n fb yg jadi penghubung kami. Mse jd friends xrncg pn terjmpe jgak huhu

Emas Putih said...

hehehe betul3 :)

Emas Putih said...

hehehe ye betul gak :)

Emas Putih said...

of coz :) main point ni :)

Emas Putih said...

ye? hehe xpe at least dekat sllu :)

Emas Putih said...

wah ye ke shida? tahniah la.. lain org lain kot pjlanan nye, kan?

Emas Putih said...

wah bestnye :)

Emas Putih said...

tahniah2 :)

Emas Putih said...

tahannye :) hehe sabar2

Cik Syiera said...

kdng2 PJJ (percintaan jarak jauh) nie mmg bnyk dugaan..alhmdllah dah sethun lebih syira dan pasangan still b`sma..syira kedah dye n9..setahun sekali baru la dpt b`jumpa..hehehehe..mcm emas putih kata "jodoh tue rahsia ALLAH"..sama ada dye jodoh kta atau tak semua tue ALLAH yg tentukan..:)

Emas Putih said...

heheh betul3 :)

jihah jimur said...

jimur bertahan 3 tahun je setelah 3 kali berjumpa.. jumpa time raye mse balik kampung.. susah la.. sepandai2 tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua~

Emas Putih said...

hehehe susah kan ? tu la.. apa boleh buat

Anonymous said...

memang banyak dugaan bah cinta jarak jauh ni. susah jumpa,hari2 tertntu jak ble jumpa. setahun ble dikira brapa kali jumpa. Tapi Yg penting kepercayaan, kesetiaan antara kedua belah pihak dan kesanggupan seseorang tu untuk bercinta jarak jauh. Ada yang jenis mau pasangan selalu ada depan mata, ada yg xkisah. kalo kakak, kami selalu sms saja bila free, jumpa pun pd wktu tertentu saja. huhu... tp alhamdulillah masih bertahan.=)-kak sal-

ct cheery said...

ilmu yg sangat manfaat.sy salah sowang yg cinta jarak jauh ni. huhu..sy kl pakwe penang. kadg2x rasa mcm xkuat nak pertahankn cinta 2.kenkangan masa buat kitaowg jrg berhubung. n bila jarg b'hubung slalu bergaduh koz negative thinking..aish..susah toi..

Emas Putih said...

hehehe alhamdulillah kak :) semoga dia jodoh kakak :) jalan cerita hidup orang ni lain2.. apa pun smg bhgia kak sal ;)

Emas Putih said...

ye?? alaaa kadang2 tu yg mslh if jrg bhubung yg myebabkan gduh. sabar2 je la k :)

Isabel Diaz said...

susah sangat2 bg sya ='(

Emas Putih said...

heee kan?

shidaR said...

mmg la uzu ade juga..kawan lama2 smpai kejinjang pelamin..ade juga..ikut la kdg2 jdoh kan :)

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com