✿Baca Entry Yang Lepas✿

Thursday, August 16, 2012

Jatuh Cinta Dengan Teman Baik

Beruntungnya kita kalau ada seorang teman baik yang sentiasa berada disisi anda susah dan senang.. Anda berdua sering bertukar cerita, saling membantu, berkongsi masalah dan suka duka kehidupan. Salang menyokong satu sama lain, sepertimana seorang sahabat sentiasa memberi sokongan kepada sahabat.

Tetapi, tanpa anda sedari anda sudah jatuh cinta dengan teman baik anda sendiri. Tidak salah jatuh cinta dengan sahabat anda sekiranya dia masih solo.



Dilema : Persahabatan vs Percintaan
kebanyakkan individu yang jatuh cinta dengan sahabat baik mereka sukar meluahkan perasaan. Ini kerana mereka berpendapat tali persahabatan yang terbina sekian lama amat berharga dan merekakhuatir akan menjejaskan tali persahabatan.

Strategi
Jangan bertidak terburu-buru.Jika anda sukakan teman baik anda, mulakan dengan memberi sikit demi sedikit tanda agar boleh mencerna perubahan rasa hati. Dalam masa yang sama, risik perasaannya, lihat tindak balasnya.. Dari situ anda boleh lihat jika anda mempunyai peluang atau tidak.

Luahkan perasaan
memandangkan anda merupakan sahabat baik, sedikit sebanyak anda tentu mengenali dan memahami dirinya. Jangan luahkan perasaan dengan cara yang dia tidak suka. Cari masa yang sesuai. Lakukan dengan penuh ikhlas dan berhikmah Dia mungkin menerima atau menolak tetapi apa pun keputusannya, terima dengan hati terbuka.

p/s : Cinta adalah anugerah dari tuhan dan merupakan fitrah manusia. Ramai kot yang saya tengok sendiri yang  jatuh cinta dengan teman baik. Hehe ada yang berjaya, ada yang tak tapi alhamdulillah tak menjejaskan persahabatan. Saya pulak, tak akan jatuh cinta dengan teman baik sendiri sebab saya sangat sayangkan persahabatan saya :) 


20 comments:

aNiss :):) said...

kalau bercinta dengan kawan baik sendiri memang bahagia, tapi kalau dah berpisah, rosak persahabatan yang dah lame terjalin :')

Emas Putih said...

yeke? hehehehe

Nurrul said...

persahabatn boleh membawa kepada percintaan ,
tetapi bercinta tak mampu membawa kepada persahabatan.. :")

Azee Hana said...

ape salahnye bercinta ngn kawan baik kan..selalu dah bersama,,x mustahil wujud perasaan cintaaaa..hee

Rizal Nurhidayat said...

Kalo aku mah lebih milih persahabatannya ketimbang cinta... Lebih mulia kalo menurutku...

Emas Putih said...

betul3 :) hehe

Emas Putih said...

heheheehe.. bahaye je rase :)

Saleha said...

akak pernah jatuh cinta ngan teman baik :)
dah jadi macam filem kuch kuch hota hai pun ada :)

salam kenal dik, thanks sudi jenguk blog picisan akak dan folllow akak ye :)

selamat hari raya :)

jihah jimur said...

sama la jugak ^^ tp masing2 letak situasi hanya ddalam Friend zone.. kisah kami complicated.. so x nak menyakitkan hati mana2 pihak.. bila masing2 dh berpasang.. hubungan pon dh renggang.. sbb masing2 menjaga hati pasangan kami sndiri^^

Emas Putih said...

ye ke kak? wahh .. filem hindustan trus. hehe
salam knal n slmat raya :)

Emas Putih said...

hehehehe betul2 :)

Ahmad Roqib said...

Hmmmm jatuh cinta emang enak yah .....

FOLLOW BLOG ANE YAH ... ANE DAH FOLLOW BLOG INI

Emas Putih said...

okay :)

Zufar Najib said...

sebab tu orang cakap laki dan perempuan ni tak boleh bersahabat lama kerna nanti jatuh cinta.hehehe. macam cite kuch kuch hota hei. anjeli jatuh cinta pada .....
read mine too ye :D

http://mzufar.blogspot.com/2012/08/semester-six-project.html

Emas Putih said...

yeke? hehehe x kisah pon .. jatuh cinta xpa.. kalo dah jodoh dgn kwn sndiri, apa slaahnya kan? hehe

timm_bill said...

syiok, tapi..malu pulak nak bagitau..hu3..takot ilang kawan..hu3..

adibahfaizah said...

kalau dah terjatuh cinta..nk buat cmne? hehe

Nizam Ijam said...

hu2.. untung la kawan baik tu :D

Mohd Lokman Bin Ramli said...

Assalamualaikum.. Selamat hari raya maaf zahir dan batin...^_^
alangkah baiknya kalau perasaan itu adalah benar
http://lokmanramli.blogspot.com/2012/08/selamat-hari-raya-aidilfitri-daripada.html

Dari lokman, bakal isteri dan keluarga.

eiyra said...

kisah saya dan kami menjadi kekok after declare.

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com