✿Baca Entry Yang Lepas✿

Friday, November 23, 2012

Emas Putih Dalam Harian Metro(Puteri Metro)



KRAFTANGAN ialah hasil kerja untuk membuat peralatan atau hiasan dan memerlukan kreativiti penciptanya. Bagi Puteri Metro kali ini, Siti Aminah yang lebih dikenali sebagai Uzu mengakui hobi membuat kraftangan satu perkara yang menyeronokkan.

Gadis berusia tahun itu mengaku berasa teruja setiap kali membuat rantai kunci menggunakan sulaman benang. "Hobi ini memberi keberkesanan kepada saya menghasilkan pelbagai jenis rantai kunci mengikut cita rasa dan kehendak. Saya juga bebas meluahkan idea dan kreativiti mengubahsuai bentuk sama ada menggunakan simbol huruf atau angka mengikut kesesuaian," katanya.



Anak ketujuh daripada sembilan ini mengakui meminati kraftangan sejak lima bulan lalu dan sudah memulakan perniagaan kecil-kecilan dan mempromosikan hasil buatan kraftangan di laman sesawang. "Kraftangan yang saya hasilkan biasanya lebih bersifat kebudayaan dan bebas berdasarkan permintaan pelanggan. Selain rantai kunci, antara tempahan yang mendapat sambutan termasuk bantal,kotakpensil, penyepit rambut,sarung telefon, dan pelbagai lagi," katanya.

Siti Aminah mengakui hobinya itu bukan sahaja untuk kepuasan diri, malah secara langsung menjana pendapatan sampingan atau menjadi hadiah istimewa buat insan tersayang. "Saya bercinta-cita mahu perniagaan ini diperluaskan sehingga ke semenanjung, Indonesia, Thailand dan seluruh dunia," katanya yang juga pernah mewakili daerah Kota kinabalu dalam sukan Taekwondo. Gadis berketurunan Melayu Brunei itu berkata, perniagaan kraftangan menjadi peluang keemasan untuk menjinakkan diri dalam menjinakkan diri dalam bidang keusahawanan.


51 comments:

dEdEQ dE wIshEs said...

WAAA WAAA WAAA .. TAHNIAH DEAR .. UNTUNG LARR .. HEHE

shidaR said...

wahhh sejak biler nih??

♛ Aina Ayunie ♛ said...

super woww.. jeles ni.. :I ..apa-apa pun tahniah,. =3

afifudinsohaini said...

kreatif woo..

Cik Fie said...

haha . bestnya akak !! :)

siti rokiah said...

tahniah sis

abang ensem said...

Comelnya Akak.

fifie said...

Tahniah awak :)

✿A I N A A✿ said...

wow!! tahniah sis!! retis dah ni sebab dah masuk paper... Keep moving forward! I proud of ya

Nurul Ain said...

wah..wah..wah..tahniah...

Khairul Zamri said...

mantap laa cik adik nie... traffik laju pasni :P

Mohd Lokman Bin Ramli said...

tahniah.. ^_^

hazwan hairy said...

wow!! hebat.

Shasha Yacob said...

tahniah sekali lagio yerr. :3

Mimie Najib said...

waa..tahniah.. :)

memang blogger terhebat.. :)

Leeza dayasari [santai leeza] said...

wowwwwww..... terujanya saya membaca. tetiba saya plak yg lebih2.. hehehehehe...
2. apa-apapun tahniah tau...

rafflesia said...

tahniah!! :)

semoga kerjaya sulaman ni boleh diperluaskan lagi.amin... :)

Sya-Riza said...

tahniahhh! ^^

Ena's Palace said...

tahniah! mesti bangga kan..!

Sally Samsaiman said...

CONGRATES!! nak tempah...nak tempah...heheheh :P

sha (chirp chirp) said...

waaahh, dalam banyak2 crafter uzu yg terpilih. tahniahhhh! keep up! :D

AbgferOz said...

waaaa waaa... nak sain please.. :P

Nur Azila said...

tahniah emas puith,.. boleh buat tempahan tak?

huny madu said...

wahh.. congrats dear :)

Anisa Anuar said...

awesome....terbaik la...

miz ruha said...

kreatifnya... awesome... boleh buat untuk kak satu ni... ^_^

yana aina said...

hebatnya .. tahniah uzu ^^

MisEyz BLurz said...

Cantik!!!!Tahniah sis!Comel sangat hasil tangan sis^_^

http://miseyz.blogspot.com/

aisyah humaira' said...

wah .. bestnya ! :D
nak jugak satuuu.. huuu :)

potia casadelarossa said...

Tahniah masuk serat khabor..

sHaRiNa eLyaNa said...

bestnya heheh

QasehnyaRania said...

salam kenal.follow dari segmen yg sama :D

jom singgah sini

http://lobaksusue.blogspot.com/2012/12/segmen-tambah-follower-di-hujung-tahun.html

QasehnyaRania said...

tahniah dik;D
teruskan cita2 mu itu

Beckhrooy said...

wah, tahniah masuk paper

zana said...

tahniah !!

potia casadelarossa said...

untunglah ye... ada kepadaiaan.. di mana ada jalan di situ ada kemahuan... erk!

nur azian said...

bestnye..untunglaa masuk paper..
btw awk comel..
dan kite sebaya laa...
heeee~~

Arol Mubin said...

Kreatif! Semoga perniagaan kak Uzu terus bertambah maju dari hari ke hari. :)

IMELDA MD.RIZAN said...

Hi dear..akak area beaufort.
kira dekat jg dgn kk kan..how to order this beautiful craft?

Rahmad Mat said...

untunglah masuk paper..
bangga lah jg aku jd sabahan blogger...hehe

Solehah Shamsuddin said...

tahniah awak :)

Ice Bucker said...

tahniahh :)

Normi Nieza said...

kreatif..:)

Zieyzie Ilisha said...

wah...kak uzu pernah masuk paper 2...rasanya mcm pernah tgk tp x baca pun la..just selak2 jer....:D

MasDiey said...

wah....tahniah kak... :)

Sophia Hany said...

wah cntek lh..

Leods Presla said...

Nice ! proud to be Sabahan :D Keep up ur good work dear..

PingJeDotOrg Page said...

owh..jelesnya..haha.. tahniah2.. perhh..rupanya ahli tekwando.. xboleh dekat2 ni nanti kena sepak..haha.. :)

Anis Zahidi said...

Wahh tahniah :)

Paperbag Head said...

nampak comel2 je. kalau nak tempah boleh?

nyna saidi said...

pandai betul buat kraftangan, semuanya cantik cantik.dengan harapan lagi success di masa akan datang :)

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com