✿Baca Entry Yang Lepas✿

Wednesday, December 19, 2012

Cemburu Tanda Sayang, Tapi Jangan Berlebihan


As-Salam

Selamat Pagi :) 

Anda kuat cemburu? Macam saya? Tapi saya tak lebih-II . Kuang3x. Sebab I realize cemburu berlebihan is not good for us. Oh yeah.. Meh check it out pasal cemburu yang berlebihan :)



  • Dalam sesebuah perhubungan, tidak salah jika ada perasaan marah atau cemburu kerana ia sudah adat cuma jangan berlebihan. Emosi marah tidak harus menguasai diri kerana ia hanya akan mendatangkan keretakan dalam hubungan.

  • Mengikut kajian pakar, hampir 80 peratus keretakan dalam perhubungan berpunca apabila perasaan marah dijadikan perasaan utama. Ini berlaku apabila setiap kali wujud krisis dalam hubungan, setiap pasangan akan mula berfikir untuk memutuskan hubungan dan mencari pengganti yang mungkin lebih memahami perasaan diri yang sebenarnya.


  • Kadangkala masalah kecil diperbesarkan sedangkan masalah itu boleh diselesaikan dengan berbincang antara satu sama lain. Tetapi apabila perasaan marah sudah menguasai diri dan hubungan berakhir, lazimnya ia berlaku dengan alasan tiada jodoh dan sefahaman.

  • Memang benar jodoh itu di tangan Tuhan tetapi kita berhak berusaha agar jodoh kekal bersama orang tersayang.Tetapi jangan hanya sebelah pihak saja berusaha. Usaha mesti dilakukan kedua-dua pihak untuk mendapatkan hasil lebih memuaskan.

  • Satu lagi perasaan yang perlu diatasi adalah cemburu. Tidak salah untuk rasa cemburu tetapi biarlah berpada-pada. Memang benar cemburu tandanya sayang tetapi jangan melampaui batas.Tidakkah rasa sia-sia hubungan yang dijalin sekian lama terputus begitu saja hanya disebabkan cemburu pada pasangan?

  • Ramai yang memperkatakan soal cemburu malah pelbagai cara untuk mengekang perasaan cemburu daripada terus menyelubungi hidup.

  • Terdapat dua langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan perasaan cemburu mengawal hidup kita iaitu jujur dan setia.Memang ada perkara yang tidak memungkinkan kita berterus terang tapi bagi mengelakkan pasangan memikirkan perkara yang bukan-bukan, lebih baik jujur dan berterus terang dengan pasangan bagi mengelakkan perselisihan faham berterusan.Jika jujur pada pasangan, sudah pasti dia akan menaruh kepercayaan dan mengekalkan perhubungan itu hingga ke akhir hayat.

  • Kesetiaan juga memainkan peranan penting kerana jika kita sayangkan pasangan, sudah pasti kita juga akan setia padanya.

  • Jika sayangkan seseorang, sudah pasti kita tahu siapa yang ada di hati. Jadi, apabila sentiasa mengingati pasangan, amat mudah untuk kita mengelakkan diri daripada berlaku curang pada pasangan.

  • Cinta terasa indah apabila ke mana saja kita pergi, si dia sedia menemani tetapi terasa pahit apabila kita ternampak pasangan berjalan berdua-duaan bersama insan lain.

Amacam? Faham tak?? Cemburu memang tanda sayang tapi jangan nak lebih-II. Arrasso??
Haha oka bye Salam.


18 comments:

Remy hazza said...

cemburu biar berpada.... jgn cemburu buta.... amuk amarahnya ....

Jue Jaynee said...

hahaha talabih sudah ni

dEdEQ dE wIshEs said...

ALHAMDULILLAH PASAAN CEMBURU TU DA LAME BUANG

hazwan hairy said...

cemburu ja..tp syg x sbb xdk spa nk syg2..haha..cmburu biar berpada2 klo over sgt tu ayoyoy

hazwan hairy said...

cemburu ja..tp syg x sbb xdk spa nk syg2..haha..cmburu biar berpada2 klo over sgt tu ayoyoy

Cik Mimey said...

cemburu haruslah berpada,nice entry ^^

evangelistaNiL said...

haruslah jugak cemburu sebab sayang he

Bro Framestone said...

Bro kuat makan...

Dan ramai yang cemburu bila tengok bro makan he..23x

✿A I N A A✿ said...

cemburu memang tnda syg, tapi kalau cemburu smpai jadi dendam itu sudah mnjadi perosak pd hati kita..

btw, sgt2 setuju, jgn harapkan sebelah pihak je berusaha macam2... kena bertolak ansur, itu sebabnya manusia di ciptakan berpasangan lelaki dan perempuan..

CikZaniff said...

bagus entry nih..setujuu..:)

Yusra Yunus said...

Jangan lupa follow i k

http://yusrasuperstar.blogspot.com

sa mic said...

Cemburu memang sayang tapi kalau terlalu sangat, rimas dibuatnya . Kehkeh

★ Nurul Nadhirah Norsalim ★ said...

cemburu biar bertempat :)

Farah Waheda Wahid said...

cemburu tu haruslah kan dalam sesuatu hubungan kasih sayang tu...kalau x... x ader rencahnya...tapi cemburu tu kena dikawal...kalau melampau-lampau dan berlebihan sangat boleh mengundang bahaya dalam sesuatu perhubungan tu... ^_^

*akak x reti nak cemburu lebih-lebih pown..ala kadar jer setakat nih...Alhamdulillah...ntah rasanya yang x perlu dan nyata x perlulah nak cemburu-cemburu kan?

hnahdy said...

faham..

kdang2 cemburu tapi biarlah bukan dapat apa pun dengan cemburu ni

Nadia Johari said...

cemburu tndanyer syg..jgn terlalu over smpai merimaskn..xknla keluar degn sekelas ramai2 pun x leh..

shidaR said...

relaxx cool suda hahaha~!

deno said...

cemburu sikit2 xpe.. kalau over nanti lain pula jadinya...

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com