✿Baca Entry Yang Lepas✿

Friday, December 21, 2012

Dakwah Jumaat : Hukum Mengumpat Orang Bukan Islam


As-Salam



Sedikit perkongsian hari ni untuk semua pembaca mengenai hukum mengumpat orang bukan Islam.

Menurut pendapat sarjana Islam,

Tidak berdosa mengumpat kerana mereka bukan saudara seagama. 
Ini kerana Nabi Muhammad berkata yang maksudnya,

"mengumpat itu ialah engkau mengebut tentang saudaramu yang mana perkara itu dia benci sekiranya dia mengetahuinya. "

Maksud "saudaramu" dalam hadis ini adalah saudara yang sama beragama Islam

Tapi sebaik-baiknya, tak payah la mengumpat orang bukan Islam even tak berdosa kan?
Betul tak? Hihi

Semoga bermanfaat perkongsian hari ini.
k bye-II As-Salam.


12 comments:

hnahdy said...

xyah la mengumpat kan..ada juga kawan2 hana mengumpat. hana nak tegur sbb xelok tapi nanti diorang kata mcm tulah.jadi hana diam ja..

yayamongekss said...

aah kan.. tapi kalau kite2 ni org melayu..sape lagi la yng kite nk ngumpatkan kalau bukan member2 melayu jugak kan..hihihihi

Iqa Syafiqa said...

mksudnya klau umpat org bkn islam utk dijdikan cntoh atau buat pngajaran boleh kan? =)

Misz Mieza said...

Seboleh2nya elakkanlah dari sifat suka mengumpat ni.. Baik lagi kita berzikir mensucikan lidah kan ?

Btw, terima kasih utk tazkirah yang bermanfaat ni.. =)

dEdEQ dE wIshEs said...

DEQ ADE BUKU TU .. HEHEHE .. BESH BCE TTG HUKUM NI :)

♡ Risha Lieza ♡ said...

owh, centu kaaa. .___. baru tauuu..

✿A I N A A✿ said...

betul tu.. xyah la mengumpat..

Nadia Johari said...

nk tgur org lain tapi diri sndri pun wat..hahahha..tp jgn la over sgt mengumpat tu..mmg x baik..better snyp

★ Nurul Nadhirah Norsalim ★ said...

sharing is caring :)

Sherlyanna Angiela said...

saya org bkn islam... saya terima, kalau ada sebab atau kebaikannya... i'm not terrorist.. ^_^

Remy hazza said...

perkongsian yg menarik.....mekasih....

Azhafizah Md Nor said...

takyah nak mengumpat sangatlah kan..(:

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com