✿Baca Entry Yang Lepas✿

Monday, December 17, 2012

Hukum Menghias Kubur


As-Salam

Malam ni nak berkongsi ilmu agama dari Ustaz Azhar Idrus.Hehe. Jom!



Soalan
Apa hukumnya sekiranya saya buat belindang kubur ibu saya bagi mengetahui tanda kubur dengan meletak nama, tarikh mati, tarikh lahir pada belindang yang diperbuat daripada simen? Apakah jenis batu nisan yang sesuai untuk ibu saya?


Jawapan
Terdapat perselisihan dalam kalangan sarjana fikah bekenaan hukum meletakkan belindang kubur iaitu kotak yang diperbuat daripada simen. Pendapat yang paling ramai dan yang paling kuat adalah tidak boleh meletakkannya. Ini kerana belindang termasuk binaan yang dilarang.
Memadai diletakkan batu nisan sebagai tanda kubur kera ianya diharuskan oleh sarjana islam yang terkenal.

17 comments:

PaPa Blogger said...

apa belidang tu???

ct cheery said...

urmm..memang xpatut letakpun sbb melimitkan keluasan tanah kubur..owang kedah kata makan ruang..hehe

Aesya Zealous said...

letak belidang ni makan ruang.. sbb tu nmpak penuh je kubur..

Leeza dayasari [santai leeza] said...

belidang? ouch tak tahu apa benda tu erk.

Lyeen De Syifa said...

owh...di tawau kalau tgok kubur byk yg guna simen dah kak..tu sebab tawau selalua da maslaah kurang tanah perkuburan..

Nadia Johari said...

nice info..tapi kdg2 ramai yang x amik tau..haii..salam kenln..

www.miszrockers.blogspot.com

Sheda ucu said...

tp kadang org letak mukan nk cntik je tp untuk menjage.. pusara org2 kite syg agar terpilihara hingga ank cucu.. percaya x bnyak dh pusara di telan bumi.. kite pikir arah positif bile belaku bnjir ke.. tanah tengelam ke.. bgtau spe yg rajin g cabut rumput ari2 lame2 terbiar cmtuh je tmbah2 ank2 dok jauh.. sekurang kurangnya biar nmpk elok dn terpilihara boleh kite smpai ank cucu cicit dpt menjenguk mereka walaupun telah tiada..

Mia Liana said...

kadang kita tak perasan tentang ini. nice sharing ya emas putih..

Nurmujahidah Ismail said...

umi pernah pesan ltk batu bukit,, rasa sedih sangat time tu :'(

Yan Ty said...

First time Ty dengar , belindang.
Good sharing.

Remy hazza said...

thanks for the info......

akuzle ayu said...

Belindang tuh frame kubur. Istilah bagi ore klate n tganu tuh. Negeri2 lain akak x pasti.. Tqvm 4 sharing..

boni kacak said...

ramai yang letak kononnya nak bagi cantik.. sedangkan benda tu tak perlu..

★ Nurul Nadhirah Norsalim ★ said...

sharing is caring, tq sis! :)

evangelistaNiL said...

tengs .. atas info nye ..kak emas putih cumel sgt

shidaR said...

nice hsaring uzu..ade baik ade xbaik..tp lebih kite ikut yg tbaik..bt yg dsuruh jgn bt yg dlarang sudah ~!

dEdEQ dE wIshEs said...

:) BESHHH KAN BACE BUKU NI

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com