January 03, 2013

Beware !! Hati-hati dengan INAI yang "no status" .


As-Salam.

BEWARE!!!
Padah melukis inai di tangan dengan produk yang "no status"



Mari bersama kita baca dan ambil tahu tentang hukum inai lukis di tangan ala-ala tatu..masyaAllah

BEWARE!!!
Padah melukis inai di tangan dengan produk yang "no status"

Mari bersama kita baca dan ambil tahu tentang hukum inai lukis di tangan ala-ala tatu..masyaAllah

INAI BERUKIR DI TANGAN DILAKNAT ALLAH

Sekarang ini ramai orang perempuan (pengantin) memakai inai dengan mengukir ala tatu di tangan.

Mari kita sama-sama merenung hadis Nabi ini:

Dari Ibnu Umar ra katanya:

“Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan.Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu”.(Hadis bil. 2003 : Sahih Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a Nabi s.a.w bersabda :

“Allah mengutuk wanita yang mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain,wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)”.(Hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari)

Jelas Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz :

“Inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul hujung jari”

Marilah kita membuat pengislahan dalam diri kita agar kita tidak tergolong dalam hamba-hamba Allah yang melanggar syariatNya.

wallahu’alam.

* Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz bekas Pegawai Agama Islam di Istana Negara, Kuala Lumpur .*
Share:

32 Sila Komen:

sha (chirp chirp) said...

Huish. Da mcm inai 3d. Bahaya2

Unknown said...

bagusnya entry ni..seyes tersedar dari lamunan..huhu..thanks info..baru nak usha inai mcmtu utk majlis nnt..tak jadi la..huhu

Solehah Shamsuddin said...

first time tau inai cmni xleh pakai.thanks share ye

mujagirl92 said...

baru tahu,, pernah buat,, menyesalnya,, :'(

Anonymous said...

Humm saya memang dari dulu tak suka inai bercorak2 ni. Serabut je tengok. Pakai hujung jari kan lebih bagus.. Merah di hujung jari:D

Unknown said...

hohoho..baru taw pasal ni...thanks ea :)

Anonymous said...

Sampai jadi centu ea effect inai tu..teruknyaaa.mcm mana nk sembuh tu..:O anyway, nasib Lieza tak minat inai yg jenis ukir-ukir ni..hehe

Puan Yaanie said...

Ya Allah bahayaa.

KiD said...

ngeri lak tengok tatu tu... adessssss

noraqilahjohari said...

Erk . . Ngerinya . . =_="

Anonymous said...

wahh.. kena hati2 nii.. huhu

Zayani Zulkiffli said...

scarynya. nasib baik selalu pakai inai tumbuk je -.-

Unknown said...

Wah .. ngeri giler .. Kena hati-hati ni ..

nurmisnan said...

Ngeri juga lihat. Waspadalah..

Memakai inai tidak salah asalkan dicorakkan dengan bentuk bunga sahaja..

Unknown said...

Tangan mcm kena gigit charliee... Hurm. seram seram.

Nur Nainis said...

tak sanggup nak tengok..ngeri dan geli..pakailah inai yg semulajadi..dalam islam pun tak galakkan buat inai bentuk2 macam tu.

dEdEQ dE wIshEs said...

YA ALLAH .. TRUKKKNYE :(

Unknown said...

bahayanya...terus kekal kat tangan........

Leeza Dayasari said...

sangat sangat berbahaya ni.

Leeza Dayasari said...

lepas ni kena berhati-hati k..

Sya Isya said...

erk... gitu lak jadinya... nasib baik x pernah pakai hena ni

Unknown said...

dulu-dulu kalau nak pakain inai kena ambil daun inai dan digilingkan..
BlogSyarih

SYASYA @ SYAHIRA NADIA said...

ee.sampai cam tuh sekali...
tapi syasya tak suka pakai inai lukis..hanya buh di kuku..inai pokok...tumbuk sendiri :)

Farah Waheda Wahid said...

geli, ngeri dan rasa x mo tengok pown ader...sangat mengerikan gambar kat atas tu kay... hu hu hu...

Si Matatajam said...

Takutnya M tengok sampai camtu jadinya..

Nadia Johari said...

ngeri bile tgk gmbr...errr..

Unknown said...

semoga entri ni akan menjadi iktibar buat kita semua... :)

★Nurul Nadhirah Norsalim★ said...

thankyou 4 da sharing :)

Athirah said...

meremang tgk gmbr tu,,huhu
1st time dgr pasal bnda ni, nsb bek haritu xcuba time kat kolej...huhu
thx mas puteh (^___^)

Dkna Abza said...

geli dkna tengok... kesiannya ermmm

Muna said...

menakutkan... :( pakai inai pokok jelah... takut...

Shida Radzuan said...

uihhh seramnyer...