Promosi My Favourite Perfumes Puasa 2014

✿Baca Entry Yang Lepas✿

✿Iklan Terbaik !! Jom Terjah !!✿

 photo antivirus_termurah_zpsde17c886.gif

Sunday, February 24, 2013

HATI-HATI : Padah Makan Kangkung. Lintah Membiak Dalam Perut




Kangkung Tumis, dan yang brkaitan ddengan kangkung mungkin cerita ini dapat mnjadi pertimbangan bagi anda sekalian ketika anda hendak makan kangkung.

Suatu hari, di klinik yg terkenal di Malaysia, semuadoktorr kebingungan kerana ada seorang anak kecil yang menderita sakit perut. Anak itu dbawa ke klinik oleh ibu bapanya setelah 2 hari mnderita sakit perut..Sudah bermacam ubat sakit perut yg dberikan kepada anak itu, namun demam tak smebuh.

Lepastu, ibu bapa anak tersebut di tanya oleh Doktor "makanan apa yg budak tu makan oleh anak tersebut selama 2 hari ini? " Ibu bapa budak anak itu kebingungan, kerana sejak anaknya demam, anak tersebut tak nak makan, dia hanya minum susu putih, itu pun muntah.

Setelah diperiksa, ternyata sebelum menderita cirit birit, malam tersebut anak itu makan Kangkung Tumis di restoran brsama ibu bapanya. Doktor segera melakukan X-RAY, ternyata dlm usus anak tu telah berkembang biak lintah dgn anaknya yg kecil2.

Doktor menyerah dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan pembedahan apapun. Akhirnya anak kecil malang itu pun meninggal dunia.

Setelah diperiksa berulang kali, ternyata lintah itu sebelmnya berada didalam batang kangkung yg besar. Memang, utk penggemar kangkung tumis yg paling enak ialah batangnya.

Lintah yg brada di dalam batang kangkung itu tidk akan mati walau dimasak selama 20 minit, apalagi untuk kangkung tumis proses memasak tidak terlalu lama agar menghasilkan rasa kangkung yg sedap. Lintah hanya akan mati jika di bakar.

Didlm usus budak kecil tadi, lintah hanya perlu masa1 - 2 hari untuk brkembang biak. Jika ada kluarga/rakan2 yg mengalami hal tsb, lakukan tindakan drngan memberi minum air rendaman tembakau(bisa diambil dari rokok kretek) biasanya lintah akan kluar dan dlm keadaan mati. Sebarkan kepada rakan, sahabat, keluarga, atau siapapun yg anda kenal ..

p/s : bahaya makan kangkung kalau x basuh elok-II.. ye dak? Tak nak makan kangkung la. 



37 comments:

♥ Anis said...

feveret saya tu :'( Dah dengar jugak cerita ni. Time makan je teringat ada lintah. huhu

cik chinta said...

tkotny..blaklist trus, klo nk msk pon kn ptong dua r btg ny dlu..satu kje lk

Mymy Mushie said...

Selalunya orang belah batang kangkung tu .. kena check betul2 ... bahaya :)

Cik Fie said...

saya baru je makan kangkung tadi =.=

~IraNur~ said...

alamakkkk.. takut dah nak makan kangkung xD

Sally Yatiey said...

Baru je dengar tentang hal ni beberapa hari yang lalu..
Taknak makan kangkung dah..

Dahlah feveret tu :(

Nur Irdina said...

patutla mak selalu cakap pasal bahaya kangkung ni. ni rupenye yang jadi sebab... bahaya betol la.. nasib baik bukan jadi favourite...

Nurul Aini said...

kangkung apa dia makan ye? kangkung paya kot sbb tu ada lintah..sebab kalau kangkung biasanya tanam tanah biasa..dekat rumah tanam kangkung tanah biasa je, hidup subur.

IsabellaIdura in the blog.. said...

seram giler tgok pic tu.. eee.. Jarang makan kangkung. Kat kl sawi banyak la. Kat kg la.. Adus.. seram2x.

Nur Atira said...

ahhh seram nye . gambar tu real ke ?

miss fluffy said...

errr lintah...kangkung...TT__TT

syufaa said...

eaaak.
issskk tak lalu.
bersihkan sayur btol2 bila nk mkn.
kangkung punya lg kne hati2.
sbb tgh2 dia kosong.

Ena's Palace said...

Eee..takutnye...
Mmg kena bsuh bersih2 sblum masak
Tapi lepas baca ni mcm da xnak mkn lg la..

najihahfara said...

scarynya baca entry ni. huhu.
takut pulak nak makan kangkung

Fatin Rosli said...

adus...kangkung is my feveret tau!!
rasa was-was jer nk makan pasni..huk8

Farah Waheda Wahid said...

kalau nak masak kangkung... cuci dan masaklah bersih2 kan... hu hu hu...seriau jugak baca...

eita said...

seriau giler baca...confirm tak makan kangkung pah ni...

Fendi Pk said...

sy sokong

Fendi Pk said...

masak biar hagus.. baru la trbaik!!

Fendi Pk said...

sy sokong

Nur Syazana zanaSya said...

Biar btol..kesian bdk tuh...slalunye sye mkn kangkung mk sye cuci elok elok kot..almak..len kli x nk mkn dh lh..dh lh kangkung syor feveret

Remy hazza said...

kalau mkn kangkung kat kedai...remy memang curious sikit...... belek2 dulu sebelum makan.....

Diyan Hani said...

e..tak nak dah la makan kangkung kat kedai....dah la suka makan bila makan dengan yong tau fu....

Nadia Johari said...

lepas ni sebelum mkn kne periksa dulu

Ct Noraishah said...

risau lak nak makan kangkung ni..

kisah kami said...

oh tidak..saya suka makan kangkung..tapi lepas baca entry ni...:'(

NuRuL said...

bahayanya.. lagi2 kalau makan kat kedai kan.. kena berhati-hati..

kesian budak tu.. :"(

Nur Azila said...

tiba2 rasa fobia nk makan kangkung.. tapi kalau dah suka, memang nak makan je..

C.T.K said...

ini yg den xgomar bab2 lintah ni..anti kangkung da..hehhe

sa mic said...

baca entri ni, perut yang merasainya, haha adooii

anis asliza said...

pas ni nk mkan kangkung kena hati2..terutama kangkung paya ni..kena cuci bersih2 kangkung ni sebelum masak..

Afie Qaisarah said...

eee.. xnk mkn dahhh

sha khalis said...

Anak2 saya kalau ke restoran akan order kangkung. Skrg tak lagi lepas tgkgambar ni. Kecuali masak sendiri kat rumah.

Pelita Gadget said...

ini berita hoax kk
selengkapnya bisa baca dari alhinye disini
http://lintahindonesia.wordpress.com/2009/12/07/lintah-dalam-kangkung-yang-mematikan/

Mohd Hisham Mohd Hidzir said...

Kangkung ada 2 jenis, kangkung sungai dan kangkung darat, kangkung sungai la yg tak selamat di makan kerana terdapat lintah yg tinggal di batang kangkung tersebut tp bagus pula kangkung darat sebab kangkung tersebut di tanam di darat lagipun bersih bila di jual di pasaraya berdekatan kita sekarang ni....

Ninzenia Brazilio said...

Patutlah kangkung turun harga rupanya ni risiko dia

zahira said...

Bohong!! Alias hoaxx.... jangan prcaya...!!
Nih kterangannya..
1.Berita tersebut tidak memiliki akurasi waktu dan tempat terjadinya kejadian
Beberapa kawan ternyata juga pernah mendapat broadcast seperti ini baik itu via sms maupun bbm pula dengan cerita yang sama namun dikatakan bertempat di jogja. singapura bahkan malaysia. So, dari cerita yang tidak konsisten saja sudah menimbulkan keraguan.

2. Berikut pula klinik ataupun dokter yang menangani tidak disebutkan dengan jelas, tidak terlalu mungkin bila peristiwa yang terjadi di Singapura itu orang tua si RS membawanya ke klinik padahal rumah sakit di sana sudah mendapat akreditasi Internasional.

3. Kesinambungan cerita
Bila memang itu terjadi di Indonesia, bagaimana bisa orang Solo membawa anaknya jauh2 menempuh ber km2 ke Jogja dan ditempatkan disebuah klinik padahal di Solo juga ada puluhan klinik dan beberapa rumah sakit. Atau mungkin saja RS adalah mahasiswa yang kuliah di Jogja, tapi bila anak kos dikatakan disana malamnya dia makan malam dengan orang tuanya, atau mungkin orang tuanya sedang mengunjunginya. entahlah terlalu dipaksakan.

4. Lintah yg brada di dalam batang kangkung itu tdk akan mati *hanya akan mati jika dibakar"??
Lintah pada dasarnya dapat mati bila terkena garam, kecuali bila seseorang memasak tanpa garam sedikitpun,
lintah banyak mengandung cairan yang konsentrasinya rendah, sedangkan garam yang dibubuhi pada permukaan kulit lintah memiliki konsentrasi tinggi. Akibatnya, cairan pada tubuh lintah berpindah keluar melalui kulit sehingga lintah menjadi kekurangan cairan dan kering sehingga akhirnya lintah pun mati.

5. Sistem pertahan manusia asam lambung
Manusia sendiri memiliki kurang lebih 9 sistem umum pertahanan tubuh yang salah satunya yaitu asam lambung disebutkan disini www.ehow.com/about_5069912_purpose-stomach-acid.html, dengan segala proses yang dilalui lintah akan kemungkinan besar akan mati.

6. Dokter melakukan X-Ray/rontgen dan bisa melihat dalam usus tadi lintah sudah berkembang biak.
Faktanya lintah, cacing dan massa lunak lainnya di dalam perut, tidak akan efektif dilihat dengan cara rontgen.


7. Sangat harus diperhatikan, lakukan tindakan dgn memberi minum air Rendaman Tembakau (bisa diambil dari rokok kretek) biasanya lintah "akan kluar dan dlm keadaan mati.
Merokok saja sudah sangat berbahaya bagi tubuh apalagi meminum air rendaman tembakau yang juga bisa diambil dari kretek, bayangkan berapa jumlah nikotin dan zat berbahaya lainnya yang akan kita minum, bukannya sembuh namun bisa2  "mabok".



Sumber: : http://jurnalbidandiah.blogspot.com/2013/02/berita-bohong-tentang-lintah-di-dalam.html#ixzz3MIRNdykF