✿Baca Entry Yang Lepas✿

Saturday, February 23, 2013

SEBARKAN : Hati-Hati Dengan 6 Produk Yang Diharamkan


Salam


Pengarah Kanan Perkhidmatan Farmasi Kementerian Kesihatan, Eisah A Rahman, berkata enam produk diharamkan berkenaan adalah 
  1. Temulawak Whitening Pearl Creamv Papaya
  2. Ratna Sari Whitening Night Cream
  3. Atika Beuty Renewel Night Cream
  4. Chantique Whitening Night Cream
  5. Treatment No 1
  6. Treatment No 2.


Menurutnya, penggunaan tretinoin dan hydroquinone adalah tidak dibenarkan dalam produk kosmetik kerana boleh membawa kesan sampingan kepada pengguna sekiranya digunakan tanpa nasihat doktor. “Tretinoin boleh menyebabkan kemerahan pada kulit, ketidakselesaan, kulit menggelupas dan hipertensif kepada cahaya matahari manakala hydroquinone juga memberikan kesan yang sama kecuali perubahan pada warna kulit. “Kesan dari penggunaan hydroquinone boleh menghalang proses pigmentasi di mana proses ini mengurangkan perlindungan ke atas kulit daripada pancaran ultra ungu dan sinaran matahari berlebihan yang boleh memberi risiko kanser kulit,” katanya dalam satu kenyataan semalam.


p/s : Baik guna rumpai laut je. semualajadi kot. Takde campuran bahan kimia.
Kan?



13 comments:

ina said...

tkutnya klu nk pkai ape2 produk kosmetik ni..

Nurse & Engineer to be said...

Betul-betul tu cik emas putih.. baik pakai rumpai laut je.. Quality nye terjamin.. 100% asli.. segar dari laut.. Saya pun dah cube.. walaupun pade mulenye tekak xboleh terime.. lame2 boleh jugk :-)

So sesiape berminat boleh datg sini..
RM10 je untuk 100gm.. hehe..

http://ezajaafar.blogspot.com/

Nurul Ain said...

woooo... bahya2..

El-Janna said...

temulawak??? rrrrrrr muka aku kebal kot

noor liyana said...

semakin banyak produk kosmetik semakin bahaya kpd pengguna..lebih2 lg kaum wanita yg obses pd kecantikan..tak semua kosmetik sesuai dgn kulit muka anda..betul tak..huhuuu

CikZaniff said...

was was nak beli priduk la..
pakai safi je la..hii

Lina md. munir said...

Bukan setakat berhati-hati di jalan raya, memilih kosmetik juga kena lebih berhati-hati supaya tidak menyesal di kemudian hari.

Ena's Palace said...

Takutnya...bahaya la kalau camni...peniaga mmg nk cr untung je yg menanggungnya pengguna

Remy hazza said...

kolegen rumpai laut naik rege ler lepas nie....he3

cik chinta said...

mcm2 hal. adoii

Nadia Johari said...

banyak kosmetik yang bhy sekrg ni..kne pilih hati2

C.T.K said...

ct pkai susu beras...wt mse ni ok lg...waaaa arap2 xder ape2 mslh..huhu

sa mic said...

aiyooo bahaya ,ish tak berani lisa nak pakai produk-produk sekarang ni,huhu

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com