✿Baca Entry Yang Lepas✿

Wednesday, March 6, 2013

Sulu Ingin Menuntut Sarawak Juga




KUCHING: pengasas Bangsamoro kumpulan pemisah Moro National Liberation Front (MNLF) Nur Misuari telah mendakwa bahawa Sarawak juga adalah sebahagian tanah nenek moyang puak beliau.
The Star Filipina semalam melaporkan Misuari sebagai berkata beliau dan puak adalah pemilik sebenar Sabah dan Sarawak dan sejarah yang akan menanggung bahawa kedua-dua negeri adalah sifat asal datuk besar, hebat.

Pemimpin, yang juga bekas Gabenor Wilayah Autonomi Islam Mindanao, juga mengakui bahawa saudara-mara dan ahli kumpulan MNLF di kalangan orang-orang yang pergi ke Lahad Datu, tetapi menafikan menghasut pencerobohan.

Penafian Misuari ini seolah-olah menjadi tindak balas kepada tuntutan semalam Presiden Filipina, Benigno Aquino bahawa terdapat konspirasi di sebalik keputusan Sultan Sulu Jamalul Kiram III dan pengikut-pengikutnya untuk menggunakan kekerasan untuk menekan tuntutan mereka ke atas Sabah.
"Kami sedar bahawa orang berkomplot untuk keadaan ini berlaku. Kita tahu sebahagian daripada mereka. Yang lain masih tersembunyi, "Aquino berkata, di tengah-tengah kritikan bagaimana kerajaan mengendalikan keadaan.

Beliau menambah bahawa beliau tidak buta kepada tanda-tanda yang menunjukkan konspirasi dalam ketegangan berterusan.
Memetik laporan perisikan, Aquino berkata mereka sudah mengenal pasti "orang kepentingan" yang terlibat dalam plot untuk bergerak menentang Sabah. Kes sudah bersedia terhadap mereka, katanya, tanpa menamakan nama.
Aquino berkata, Sultan Jamalul Kiram III sahaja tidak boleh mengarahkan bergerak.
Aquino berkata Kirams akan terpaksa membelanjakan sekurang-kurangnya P100, 000 (RM7, 600) untuk menyewa bot besar untuk membawa pasukan mereka ke Lahad Datu dan mendakwa mereka menggunakan dua bot besar dan sebuah bot laju untuk membawa lelaki mereka ke sana.

Beliau juga berkata Kirams tidak dapat membiayai operasi, mencatatkan bahawa Kiram III menerima sokongan kewangan daripada kerajaan untuk dialisis biasa.

Aquino berkata kerajaan sedar bahawa keadaan boleh menjadi lebih buruk dan bahawa pilihan lain adalah akhir aman terhadap konflik.

Dalam satu kenyataan yang dilaporkan dalam pelbagai media dan portal berita di Filipina, beliau berkata beliau tidak berubah kedudukan beliau untuk memanggil Filipina berkurung di Sabah untuk menyerahkan.
Beliau berkata, kerajaan Filipina juga bimbang tentang Filipina 800,000 di Sabah yang hidup boleh terjejas oleh ketegangan yang disebabkan oleh kumpulan Kiram.

Jabatan Luar Negeri Setiausaha Albert Del Rosario kini dalam perjalanan ke Malaysia untuk bekerja untuk kemungkinan resolusi aman kepada keadaan, Aquino tambahnya.

Sementara itu tt juga telah dilaporkan bahawa Islam MNLF Perintah Pengerusi Majlis Habib Mujahab Hashim telah ditawarkan kepada pengantara antara tentera dan kesultanan Sulu pasukan Malaysia.
The Star Filipina juga melaporkan MNLF menggesa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) untuk campur tangan dan memulakan rundingan antara Malaysia dan Kesultanan Sulu.

Hashim juga menggesa PBB, melalui jawatankuasa mengenai hak asasi manusia dan Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah, untuk menghantar wakil ke Sabah untuk memantau tindakan yang diambil oleh pasukan Malaysia menentang Filipina di sana.


10 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

giler ape??

Normi Nieza said...

melampaulah tu..huhu

ANa Ahmad said...

hahaha belum dapat ssabah nak amek sarawak pulak,, pegi mampos la sulu...

Harith Iskandar said...

apa nak buat.akhir zaman.semuanya tamakkan kuasa pangkat dan harta

UniMeOw said...

hadeh...nak jugak..

Aku Anis said...

tamak nak mampos.lepas ni mana pulak dia nak tibai

Nadia Johari said...

takut nyer org filipina yang ade kat Malaysia nnt..

Solehah Shamsuddin said...

Mereng kah Sulu ni? huh!

Remy hazza said...

tuntutan melampaui batas.........

Nia Suraini said...

Nak ambil Serawak sekali?Ambil semenajung sekali kan Mudah!!! Midanao dan Malaysia satu negara. Lepas itu Misuari akan bergaduh dengan Anwar sebab dua dua nak jadi PM!!!

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com