✿Baca Entry Yang Lepas✿

Thursday, April 25, 2013

Kisah 50 Sen Yang Menyentuh Hati



Kenapa Alif tak rehat? Jawab alif "Mak saya beri 50 sen sehari cikgu. Kat kantin 50 sen ni dapat beli nugget je sekeping. Malu la cikgu beratur panjang2 dapat beli nugget je. Jadi saya kumpul duit hari ini untuk makan hari esok. Jadi saya dapat la makan nugget 50 sen dan air sirap 50 sen. Saya kat kantin hari Selasa dan Khamis je cikgu " Alif tertunduk malu

Perasaan sy mula bercampur baur, sedih sebak. Di zaman 2013 ini masih ada pelajar yg membawa 50 sen ke sekolah. Ramai di antara kita memandang 50 sen jumlah yg kecil sedangkan bg pelajar ini 50 sen sgt besar ertinya.

Saya tanya lg, kalau hari jumaat awak tak pergi kantin la ye?

Oh hari jumaat duit 50 sen ni saya sedekah masa bacaan yasiin cikgu. Jawab Alif dengan bersahaja. Mak saya kata kalau kita sedekah rezeki kita akan bertambah..

Mata saya dah berkaca... Saya terkejut dan bertambah sebak. Dah la duit ada 50 sen. Siap boleh sedekah pulak. Ya Allah, limpahkanlah rezeki bg keluarga pelajarku ini.. luaskan rezeki mereka semoga mereka tidak lagi berada dalam kemiskinan.

Huh macam terpukul sungguh saya, bayangkan duit 50 sen yang diberi untuk makan, dia infakkan 50 sen untuk tabung sekolah setiap jumaat semasa bacaan yasiin.

Mungkin kisah ini nampak simple tp bagi saya ia memberi seribu pengajaran. Mungkin Allah nak temukan saya dengan pelajar ini supaya lebihkan sedekah dan berinfak.



7 comments:

Nurse & Engineer to be said...

mase tahun 1995 pun pergi sekolah bawak RM0.50 - RM0.80 ikut hari tu mak bagi berape.. hidup time tu memang susah.. mak pinjam duit kat nenek hari-hari untuk bagi kitorang pegi sekolah.. sampai nenek pun bising hari-hari pinjam duit :-( rase sedih sgt.. kalau sekarang thun 2013 dpt duit Rm0.50 mst lagi sush kan ...

Normi Nieza said...

moga rezekinya bertambah lps nie..aamiin

Noor said...

tersentuh hati..tringt sy kcik2 dulu cmtu gak! ade 50sen je dlm kocek,tp sekolah kutip derma kat org yg mangsa kbakaran..dlm hati cm kesian kat diorang,nak dok mana umah tbakar.rela xmkn & dermakan duit tu..coz msa tu kcik lg then terfikir diorg lg susah dri kita.kta ade umah lg,diorg xde umah.huhu..smoga Allah murahkan rzkinya.

Jamil Hashim said...

aliran airmata mengiringi pembacaan, suci hati seorang anak

Jamil Hashim said...

mohon kongsi

mawar berduri said...

teringat masa sk dulu..

Cik Fie said...

betul tu :(

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com