✿Baca Entry Yang Lepas✿

Wednesday, July 31, 2013

Kisah Tauladan : Hanya Kerana Sedekah 10 Sen


“Adik payung ni berapa harga?” tanya ku kepada adik penjaga gerai.

“Satu RM14.90 kak” jawabnya.

“ok lah akak nak beli satu yang ini” sambil tangan ku memegang payung berwarna hijau. Lalu 2 keping note merah kuhulurkan kepadanya, dan baki RM5.10 dihulurkan kembali kepada ku,namun aku kembalikan 10sen (sekupang dalam bahasa utaranya) kepadanya.

“Ambillah dik akak sedekah sekupang ni”. Bagiku yang penting aku dapat payung untuk mengambil anakku dari kelas mengaji al-quran. kebetulan tanpa ku sangka hujan turun mencurah-curah hari itu.

Selepas mengambil anak, aku bercadang untuk ke gerai seberang jalan untuk membeli makanan tengah hari, namun dijadikan cerita gerai makanan tersebut ditutup kepada orang ramai kerana para pekerjanya sibuk menyiapkan tempahan.

Sesampai aku di hadapan gerai makanan tersebut, seorang pekerja menyapa ku, “kak kita tak buka untuk hari ini, tapi bos saya kata kalau akak nak beli jugak menu yang sama dengan tempahan ada lebihan”.

Salah seorang pekerja di situ bertanya kepadaku.

“Lauk asam pedas ikan parang, sayur kacang goreng dan sambal belacan saja menunya.” Dia memberitahu

“Hmm Bolehlah dik, bungkus dua”, kata ku.

Setelah bungkusan bertukar tangan lalu kutanyakan berapa harganya.

“Kak, bos saya kata tak payah bayar dia sedekahkan makanan ini untuk akak dan anak akak”. Terpana aku seketika, Alhamdullillah rezeki bisik hatiku.

Sepanjang perjalannan balik peristiwa itu bermain-main dibenak fikiran ku. Pelbagai persoalan yang timbul, mungkinkkah kerana sedekah sekupang ku Allah gandakan balasannya dan ia dibayar tunai. Subhanallah…Alhamdullillah… Nikmat apa yang hendak didustakan lagi?

Aku teringat pada sabda junjungan yang pernah ku baca di laman rasmi Jabatan Kemajuan Islam dulu. Sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda :

“Harta tidak akan berkurang dengan sedekah. Dan seorang hamba yang pemaaf pasti akan Allah tambahkan kewibawaan baginya” (Hadis Riwayat Muslim)

Sedekah ini umpama pelaburan jangka panjang (long term investment) kerana Allah telah menjanjikan Lima kebaikan di dunia dan lima kebaikan di Akhirat iaitu;

5 kebaikan di dunia
  1. Menyucikan harta
  2. Menyucikan badan
  3. Menolak bala dan penyakit
  4. Mengembirakan orang miskin dan mengembirakan orang mukmin
  5. Diberi keberkatan keatas hartanya dan diluaskan Allah rezekinya

Manakala 5 kebaikan di Akhirat pula ialah :
  1. DinaungkanAllah orang yang bersedekah di hari Qiamat ketika sangat panas
  2. Ringan hisabnya
  3. Berat timbangannya (amalan) diakhirat
  4. Mudah melalui titian siratal-mustaqim
  5. Bertambah darjatnya di dalam syurga Apa yang aku pelajari dari peristiwa ini untuk bersedekah tidak memerlukan wang atau harta yang banyak sebagaimana Sabda Rasulullah SAW :


“Bersedekahlah kamu sekalian, meskipun dengan hanya sebiji tamar, sesungguhnya sedekah itu dapat memenuhi keperluan orang yang lapar dan menghapuskan kesalahan, sebagaimana air dapat memadamkan api” (Hadis Riwayat Imam Ahmad)

Paling penting hati kita mestilah melakukan dengan ikhlas kerana Allah. Peristiwa yang telah aku lalui itu betul-betul membekas dihati kerana sedekah sekupang aku dapat makanan untuk dua orang.

Sesungguhnya bersedekah itu indah, ayuh sahabat sekalian marilah kita membanyakkan sedekah kerana Allah.

sumber : iluvislam

6 comments:

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

sangat besar rezeki Allah kan? dan tak sangka datangnya bila2..

MUHAMMAD IQBAL Abdullah said...

...dia DIA membalasnya berlipatkali ganda dengan nilai yang kita sedekahkan.....

kalau orang arab, diorg tak terima sedekah...tapi terima sebagai hadiah...

Angah said...

subhanallah...semoga berterusan melakukan kebaikan...

Penjejak Mimpi said...

nice entry.. :)

aliff ibrahim said...

kejadian berlaku kt sy jgk...x igt dh thn bla....tp msa tu kt hentian pudu raya....msa aku tgh tggu bas..ada seorg pak cik umur lingkugan 50 an..dia dtg kt sy..dia ckp dia nk bli tket bas tp duit x ckup..sy pun bg 5 rggt kt pak cik tu....lps tu msa sy pg bli air ngn mknan kt gerai area pudu tu..sy bg 10 rggt..akak yg jual tu pulangkan lbh dr 10 rggt kt sy..sy pun plik..tp x amk pun..bg blik..hihihi..

Cik Fie said...

subhanallah :)

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com