✿Baca Entry Yang Lepas✿

Tuesday, August 20, 2013

Mesir Terkini | Mesej Sedih Daripada Pelajar Malaysia Di Mesir


MESIR TERKINI | MESEJ SEDIH Daripada PELAJAR MALAYSIA Di Mesir | Perintah berkurung 7mlm-7ptg. Kami duk di rmh je. Slmt insyaallah. Bahaya mlm. Tentera mengganas. Diberitahu kwn di sabi' 4km dari rubuah sekatan jalanraya waktu mlm byk sgt. Hampir xda kete lalu.

Pg depa x tutup jalan tapi kete kebal kete polis penuh di tepi jalan standby je. Mlm lebih2 lg lah berpesta depa puak ni. Ada 1 kete lalu di check habis2an. Mlm semua org x keluar. Sape keluar digeledah habis.

Penembak tepat kebanyakannya target tembak isteri2@ank2 pimpinan. Suami sebahagian sembunyi. Depa ugut dgn bunuh. Kes ramadan lps 4 syuhada. 3 org isteri pimpinan. 1 org lg pelajar u asma x tahan gas.

Ribuan jenazah di rubuah bwh kawalan depa. Dpt curi 300 jenazah dilarikan ke masjid iman. Kaum keluarga pakai dtg nak urus. Tentera buat tembakan smlm belah mlm di masjid tu. Baki jenazah di rubuah rasenya bakar gitu je nak hapus kesan.

Smlm rmh kdh dpn rmh kami kecurian. 2 pencuri ditangkap dan belasah siap2. Dh dihantar polis. X caye mane puak polis ni geng tamarud belaka. Pelajar dan pegawai belasah siap2. Ikat dari jam 11 mlm smpi pg. 6 pg tadi baru hantar.

Lps maghrib smlm rmh kami ada org ketuk lama gak. Tgk kat luar lampu padam x cam sape. Kami memang x buka buat tak tau je. Penjenayah target pelajar mlysia nak rompak. Tgk2 riuh kat luar anjing menyalak pkl 11 pencuri ditangkap. Depa panjat blkg asrama. Risau panjat asrama putri. Ada kes dh dulu. Kebetulan depa masuk asrama putera.

Khair insyaallah. Hasbunallah wa nikmal wakil. Tajdid niat utk syahid peluru hidup tersasar byk. Hebat tarbiah shbt2 kita jamaah islam, Allah turunkan ujian dlm bentuk ini. Spiritual dan ukhuwah sgt hebat. Kami sgt bangga dgn mereka.
nangis duk dpn tv sebak sokmo tak tahan tgk live. Penembak bkn sembunyi2 shj. Ada yg tgh org awam mcm tembak tembak anjing liar bertalu-talu. Rakyat yg ada tv boleh tgk live serangan, keadaan kucar lanar di hospital dsb.

Kami sempat tgk ada yg nazak. Mcm tersekat nak nafas. Dr usaha sungguh2 sambil ucap zikir. Tak dpt slmt dia tarik nafas panjang lps tu mati. Dr menangis. Mereka saling membantu dgn kasih syg.

Sewaktu kalut tembakan masing2 lari bawa diri ke hulu hilir. Laungan azan, takbir raya dan zikir di mana2. Ada shbt tu lari tiba2 blkg dia ada kena tembak jatuh terkulai, dia patah balik angkat dokong shbt yg cedera. Tgh2 dia lari x smpi 3 saat org yg dokong pulak kena tembak. Dua2 jatuh terkulai. Kwn2 lain pulak sambut. Akk tgk ya Allah hebatnya ukhuwah depa. Tak tahan sebak.

Senjata mereka hanya Quran dan laungan zikir. Teringat kisah shbt nabi berkongsi air yg sedikit. Ithar kasihkan shbt lebih dari diri sendiri akhirnya semua meninggal. Tlg bace qunut nazilah tiap waktu dlm solat. Mg2 Allah turunkan tentera2Nya yg biasa. Diberi kemenangan dan kemuliaan syahid. Ok thanks shbt.

4 comments:

Diary Ain Syima said...

Ya Allah sedihnya . .
Semoga diberi keamanan kepada Mesir . .
#PrayforEgypt

Bintang said...

Ya Allah.. sedihnya rasa..

Pray for Egypt

Cik Fie said...
This comment has been removed by the author.
Cik Fie said...

sedihnya :(

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com