✿Baca Entry Yang Lepas✿

Wednesday, September 11, 2013

Hati-hati Beli Kicap ABC Sebab Guna Botol Arak



Hati-hati Beli Kicap ABC Sebab Guna Botol Arak - Sebuah kilang memproses kicap bukan sahaja memaparkan logo halal yang tidak diiktiraf, malah bertindak ‘biadab’ menggunakan botol arak yang dikitar semula bagi menghasilkan produk keluarannya.

Bagaimanapun, perkara itu terbongkar selepas Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) yang diketuai Kamaruddin Mohammad Yassin bersama sembilan pegawai melakukan serbuan ke premis berkenaan di Taman Taynton, Cheras, di sini, semalam.


Difahamkan, botol yang diimport dari Thailand itu dibasuh di belakang premis yang kotor, malah proses menuang kicap ke dalam botol dilakukan secara manual pekerja tanpa menitik-beratkan soal kebersihan.

Pengarah PPDNKK WPKL Abu Samah Shabudin berkata, serbuan kira-kira jam 1.15 tengah hari itu dibuat hasil risikan selama dua bulan selepas aduan diterima daripada pengguna.

PEGAWAI penguat kuasa PPDNKK WPKL memeriksa kicap diletakkan dalam botol arak yang dikesan di sebuah kilang di Cheras. Gambar kecil, kerja pemprosesan dalam persekitaran amat kotor.

“Pihak kami berjaya merampas sebanyak 2,000 botol kicap, 20,000 botol kosong dan mesin pemprosesan yang dianggarkan bernilai RM150,000.

Sumber : Hmetro

16 comments:

Zira Aziz said...

..tgk botol pn xlalu nk beli..

Shark Kay said...

Mmg x pkai kcap ni.
Pkai jalen je.
Tp kdai makan mmg bnyak pkai kcap ni

!!___SuEy___!! said...

iklan kat tv tu kicap ni kan?

Mimi Azirah said...

Xguna kicap nih pun...guna cap kipas udang

CXopportunities said...

tgk botol pon mcm was2 je.

Bahrain Ramlan said...

tak pernah beli kicap ni, guna jalen saje

Hazirah Azman said...

jom join GA ni . hadiahnya pun best :)

http://nurhazirahziera.blogspot.com/2013/09/bravo-giveaway-by-ieyra-ghani_11.html

Muhammad Khairuddin Lim said...

thanks for the info...dah isi tabung nuff anda.

Ahmad Yazid said...

Kicap tiruan....heinz company besar.....abc kicap produk dia

Ahmad Yazid said...

Kicap tiruan....heinz company besar.....abc kicap produk dia

Azhafizah Md Nor said...

pulak dah..nasib la fiza bukan peminat kicap..kalau nak makan kicap pun mesti cap kipas udang tu je la

AQ Eyfa said...

erkkk pnah guna dulu..tpi skang Jalen dah

kucha lana said...

kena selalau berhati-hati lah kalau mcm ni..aku selalu jugak pergi beli brg dapur

Fizah Mohd said...

Ye ke...nasib baik tak pernah beli kicap jenis ni, selalu beli kicap cap kipas udang dan kicap jalen aje..anak saya suka makan kicap.

Halimah Tusa'diah Binti Paimon said...

minta izin share..terima kasih

Sn Azza said...

ni kicap tiruan...kicap ABC asli dari jenama Heinz...Heinz ni daru US...

Copyright © ✿Emas✿Putih✿Blog✿ Designed by azhafizah.com