December 18, 2013

Gempar !! Puting Beliung Di Johor Bahru Pada 18.12.13

Gempar !! Puting Beliung Di Johor Bahru Pada 18.12.13 - Fenomena puting beliung yang terjadi di Johor Bahru turut dikenali sebagai belalai air (waterspout). Belalai air ialah pusaran angin yang terbentuk di permukaan air dan kerap berlaku di iklim tropika. Fenomena ini amat biasa berlaku di Malaysia. Ia biasanya berlaku di kawasan perairan disebabkan kumules awan yang besar. Belalai air juga tidak akan sampai ke darat atau mencecah tanah. Ia memerlukan kelembapan yang tinggi. Oleh sebab itu, ia biasanya akan bermula dan mati di kawasan perairan. Namun, belalai air juga mampu mencederakan orang ramai jika mendekatinya.

















Share:

12 Sila Komen:

puan.mila said...

Subhanallah..Allahuakbar!


http://www.ibuzara-corner.blogspot.com/

Unknown said...

Baru tempiasan... andai kata Allah Kun Fa Ya Kun kepada kita....

Cantik? huhuhu...

ini kisahnya said...

mohon share

http://ctalfakhishah.blogspot.com/

Unknown said...

just call my husband there..dia xtau pasal ni.. sabo je la. Aku kat sni dah panik.. Allahuakbar.

Unknown said...

masyallah , subhanallah.
rindu johor bile tengok gambar2 ni.
smoga tak ada apae2 benda bruk berlaku

TelingaBulat said...

ya allah ngerinyeee

Nurul Balqis Athirah said...

bukan kat Johor jew. Tampin, Negeri Sembilan pon kena tempiasnya jugak. abis ranap umah.

Anonymous said...

Hi, saya mencari sponsor untuk GA saya. Boleh baca di entry ini :)
http://queenamylia.blogspot.com/2013/12/pencarian-sponsor-untuk-simple-giveaway.html

ejulz said...

baru tau pasal ni. lama x dpt nak bw sgt..

Nadia Johari said...

Allahuakbar..macam-macam kejadian sekarang..semoga semuanyer selamat..

Cik Fie said...

subhanallah :)

Unknown said...

Agak menakutkan apabila melihat gambar tersebut. Bayangkan jika ia puting beliung dengan kelajuan melebihi 150 KM sejam. Banyak bangunan akan mengalami kerosakan teruk. Malaysia tak bersedia untuk bencana alam seperti ini.